Köpvillkor

Retur Vara

Strömsholms sadelmakeri ska alltid kontaktas via mail: Info@stromsholmssadelmakeri.se när du vill returnera något från din order.

För att returnera din vara beställer du en returfraktsedel på denna hemsida Klicka här!

Du beställer din returfraktsedel och i kassan, när du väljer fraktsätt, klickar du i Returfraktsedel (endast retur) som leveranssätt. När du genomfört order på din returfraktsedel så kommer den att mailas till dig  inom 24h (vardagar). Tillsammans med returfraktsedeln kommer även en returblankett som skall fyllas i och skickas med för att returneringen ska bli godkänd.

Paketet lämnar du in på samma DHL Service Point-ställe som du hämtade ut det på. Varan får under inga omständigheter skickas på annat sätt än med denna DHL‑Returfraktsedel. Varan skall vara i ursprungligt skick och i originalförpackning, samt att alla lappar skall sitta kvar för godkänd retur. Tejpa aldrig din fraktsedel direkt på originalkartongen.

Du har 14 dagars öppet köp enligt distanshandelslagen. Meddela oss gärna via mail vilken vara du önskar att returnera. Returen ska vara oss tillhanda senast 14 dagar efter ditt leveransdatum. 

Har du handlat mot Klarna faktura och du är osäker på om returen kommer att hinna komma till Strömsholms sadelmakeri innan detta datum. Då är det upp till dig som kund att själv kontakta Klarna och skjuta upp förfallodatumet. Du når Klarna på 08‑120 120 10.

Retur Sadel

Ska du returnera en sadel väljer du Returfraktsedel - Sadel Klicka här!

När din provtid utgår (7 dagar)  återkommer du till oss via mail eller telefon för att bekräfta om du vill behålla sadeln eller skicka den åter. Om du vill skicka sadeln åter beställer du en returfraktsedel i webbshopen (DHL Returfraktsedel, se länk ovan) och fakturan krediteras när sadeln kommit åter till oss. Observera att du fortfarande står för frakten till och från butiken. 

Du kommer därefter få fraktsedeln skickad till dig via mail inom 24h (vardagar). Om du väljer att returnera sadeln ska det från uthämtning på DHL servicepoint tills att den åter är inlämnad på DHL servicepoint max gått 9 dagar (7 dagars prövotid samt 2 dagar för beställning av returfraktsedel och återlämning på DHL) Om detta inte följs kommer du att debiteras 150:-/per dag till att sadeln är inlämna på DHL servicepoint. Om tiden överskriver 14 dagar kommer du att faktureras hela sadeln utan rätt till retur. 

Reklamation

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Du kan även maila oss på info@stromsholmssadelmakeri.se  Maila med ordernummer, vad du vill reklamera samt bilder på defekterna så kontaktar vi dig för vidare åtgärd.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Betalning och Leverans

När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Leverans kommer att ske inom 14 dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre. Lagerhållda varor har vi som mål att skicka samma dag ordern inkommit. Vi tillämpar en fast frakt på 69kr förutom på sadlar där den fasta frakten ligger på 285kr.

Utöver priset kan tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet vill det klart framgå under beställningsprocessen.

I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges.

SWISH: 1236745640

BG: 5419-8759


Utlämning av paket

Varorna lämnas ut via ditt närmaste DHL ombud. Avisering sker via SMS då ditt paket nått fram till ombudet och finns att hämta.

Tänk på att skriva rätt mobilnummer i beställningen. Efter 6 dagar skickas 1:a påminnelsen och den 2:a efter 10 dagar. Efter 14 dagar går paketet i retur om det inte har blivit uthämtat. Du som kund står då för en fraktkostnad tur och retur samt de extra hanteringskostnader som uppstår då paketet inte blivit uthämtat. För närvarande är denna engångsavgift 400 kr.

I aviseringen får du ett sändningsnummer som du ska uppge när du hämtar ut paketet. Glöm inte att ta med din legitimation. Det är viktigt att du hämtar ut ditt paket omgående, då fakturan hos Klarna skall betalas inom 14 dagar. Görs inte detta i tid läggs en påminnelseavgift på din faktura som du måste betala utan undantag. Vi kan inte hjälpa dig med detta.

Den 13 juni 2014 trädde den nya distans- och hemförsäljningslagen i kraft. För att läsa mer om den nya lagen går du in på Konsumentverkets hemsida.


Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då att debitera dig summa för frakt- och administrativa kostnader. Den kostanden ligger idag på 400:- Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.

Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar.  Du har inte ångerrätt om det pris, som du sammanlagt ska betala understiger 400 kr. Du har heller inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. På varor som är en beställningvara i vårt sortiment samt varor till nedsatt pris gäller endast bytesrätt. Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering. Vid ångerrätt av nya ej lagerförda sadlar skall de återlämnas helt utan åverkan av sadelgjord eller stigläder.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.

Tjänster: Om du beställt en tjänst, börjar ångerfristen löpa den dag, vi bekräftade din beställning. Om du samtyckt till att en tjänst börjar utföras och denna har slutförts, kan du inte ångra dig, om du dessförinnan gått med på att avstå från ångerrätten. Du har heller inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, och tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.

Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.

Reklamationer och återköp i vissa fall

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Du kan även maila oss på info@stromsholmssadelmakeri.se 
Maila med ordernummer, vad du vill reklamera samt bilder på defekterna så kontaktar vi dig för vidare åtgärd.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.


Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Övergiven kundvagn

Om ditt köp avbryts e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen. Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.